VILKÅR OG BETINGELSER FOR BRUG
Ny version gælder fra 15-09-2025
VELKOMMEN TIL VINTED! LAD OS STARTE MED DET GRUNDLÆGGENDE
1 Om dig og os
Hvem er vi? Hejsa! Vi er Vinted, UAB. Du kan finde os på Svitrigailos str. 13, 03228 Vilnius, Litauen og under virksomhedsnummer 302767152. I disse Vilkår henviser Vinted, vi, os og vores til Vinted, UAB. Vi henviser også til Vinteds tilknyttede virksomheder, som alle er virksomheder inden for vores koncern.
Hvad gør vi? Vi ejer og administrerer hjemmesider, applikationer og andre platforme (sammen benævnt vores Hjemmeside), hvor vi yder følgende Tjenester:
- Hosting, hvor vi optræder som mellemled mellem Købere og Sælgere – vi hverken køber eller sælger Artikler i Kataloget og er ikke part i nogen Transaktioner,
- Køberbeskyttelse, som anvendes for et gebyr i hver Transaktion, og som sikrer, at betaling foregår på sikker vis og gør det muligt for Køber at få pengene tilbage, hvis Artiklen er bortkommet, beskadiget eller er meget anderledes end beskrevet, med hjælp fra vores kundesupportteam og
- andre valgfri tjenester for vores Købere og Sælgere, som er beskrevet nedenfor.
Vi er ansvarlige for de Tjenester, som vi leverer, inden for rammerne af den gældende lovgivning og vores forpligtelser og på de betingelser, der er anført i disse Vilkår.
Om dig og vores Brugere. Du er en af vores Brugere, som:
- er mindst 18 år gammel,
- har en Konto,
- bruger vores Tjenester alene til din egen fordel og ikke til professionelle formål (medmindre du køber som Pro-sælger),
- har evnen og rettighederne til at udføre Transaktioner på Hjemmesiden, og
- accepterer disse Vilkår og Katalogregler.
Websitet er beregnet til brug af personer over 18 år. Hvis du er forælder eller værge for en mindreårig, der er under 18 år gammel, kan du vælge at oprette en konto for den mindreårige. Hvis du gør det, accepterer du disse Vilkår på vegne af den mindreårige og påtager dig det fulde ansvar for den mindreåriges brug af Websitet (herunder, når det kræves, enhver bekræftelse eller kontrol af overholdelse af lovgivningen). Du anerkender endvidere, at Websitet er beregnet til personer over 18 år.
Du vælger selv, om du vil købe og sælge. Brugere kan være:
- en Sælger, som sætter varer og artikler til salg (hver især en Artikel) i et elektronisk katalog på vores Hjemmeside (Kataloget) og/eller
- en Køber, som kan se, søge efter og købe en Artikel eller flere Artikler som en del af et bundle i Kataloget ved at klikke på købsknappen, angive sine betalingsoplysninger og klikke på knappen "Betal" (en Transaktion).
Køb fra Pro-sælgere. Afhængigt af hvilket land, du er registreret i, kan du købe en Artikel af en professionel sælger, som er identificeret med "Pro"-mærket ved siden af vedkommendes navn og den Artikel, som sælges (en Pro-sælger). Denne transaktion vil være reguleret af vores Vilkår og betingelser for Vinted Pro, som du skal læse og acceptere inden hvert køb fra en Pro-sælger. Den europæiske forbrugerbeskyttelseslovgivning gælder for alle transaktioner med Pro-sælgere – se her for mere information om Vinted Pro.
2 Om disse Vilkår
Om disse Vilkår. Disse Vilkår og betingelser (Vilkårene) er en juridisk aftale mellem dig og os, og de regulerer din brug af vores Hjemmeside og Tjenester. Du accepterer disse Vilkår, hvis du klikker på den knap, der angiver din accept, når du opretter en personlig Vinted-konto (en Konto), eller når vi informerer dig om opdateringer af disse Vilkår.
Hvad ord med fed skrift betyder. Hvis du ser et udtryk med stort begyndelsesbogstav og fed skrift, er det et defineret udtryk, hvor vi har givet dig en definition af betydningen.
Om Katalogregler. Reglerne for Kataloget, herunder hvilke Artikler du må uploade (Katalogreglerne), udgør den væsentligste del af disse Vilkår. Det kan imidlertid ske, at noget i disse Vilkår modsiger noget, vi anfører i Katalogreglerne. I så fald gælder Katalogreglerne forud for disse Vilkår.
Andre vigtige oplysninger. Vi sørger for links til vigtige og andre nyttige oplysninger i disse Vilkår, herunder vores Hjælpecenter, hvor du finder svar på nogle af de oftest stillede spørgsmål fra vores Brugere. Men hvis du ikke kan finde, hvad du søger, i vores Hjælpecenter (som vi opdaterer regelmæssigt), er du velkommen til at kontakte os på en af de måder, der er anført nedenfor.
3 Sådan kan du kontakte os
Sådan rapporterer du et problem. Hvis du finder ud af, at en anden Bruger har gjort noget ulovligt, krænket en andens rettigheder eller overtrådt disse Vilkår, kan du informere os ved at:
- følge den anmeldelsesprocedure, der er beskrevet her, eller
- udfylde denne formular, hvis du specifikt anmelder ulovlige Artikler (f.eks. Artikler der krænker intellektuelle ejendomsrettigheder).
Vi vil forsøget at hjælpe den berørte part og vil samarbejde med lokale myndigheder efter behov.
Sådan indleder du en tvist med os. Vi håber, at du kan lide at benytte vores Tjenester, men hvis der opstår en uoverensstemmelse mellem dig og os, bedes du informere os ved at udfylde vores tvistformular, så vi kan forsøge at bilægge tvisten hurtigst muligt.
Andre spørgsmål. For at sende os et spørgsmål eller en besked, kan du sende en e-mail til disse adresser.
HVAD ALLE VORES BRUGERE SKAL VIDE
4 Sådan bliver du Bruger
Sådan opretter du en Konto. For at oprette din Konto og holde den sikker skal du oplyse os om din e-mailadresse og vælge et unikt brugernavn og adgangskode. Du skal bekræfte din e-mail inden for 7 dage, ellers vil din Konto ikke blive oprettet. Midlertidige e-mailadresser, e-mailaliasser eller anonyme e-mailadresser kan ikke bruges til at oprette din Konto.
Bekræftelse og sikkerhedshandlinger. Under oprettelsen af Kontoen og på et vilkårligt tidspunkt under brugen af vores Tjenester kan vi bede dig om at:
- Hjælpe med at verificere oplysninger på din Konto (f.eks. dit telefonnummer, e-mail eller betalingsmetode),
- give yderligere relevante oplysninger,
- rette eventuelle forkerte eller ufuldstændige oplysninger på din Konto, eller
- besvare sikkerhedsmæssige spørgsmål.
Herved verificerer vi, at du er den person, der tilgår din konto og/eller foretager transaktioner på Hjemmesiden. Hvis de oplysninger, du giver, er ufuldstændige eller forkerte, eller hvis du ikke efterlever vores anmodninger, kan vi enten træffe udbedrende foranstaltninger eller blokere din Konto som beskrevet nedenfor.
Kontobegrænsninger. Du må kun have én Konto. Hvis vi imidlertid blokerer din oprindelige Konto, fordi nogen overtog den ulovligt, kan du oprette en ny Konto til dig selv. Du kan også have én Konto og én Pro-sælgerkonto samtidig (hvis Vinted Pro er tilgængelig i dit land), men de skal have forskellige e-mailadresser tilknyttet og tydeligt være særskilte konti.
Kampagner. Vi kan informere dig om særlige tilbud, konkurrencer, spil eller andre kampagneformer for nogle eller alle vores Brugere (en Kampagne) afhængigt af hvilke kvalifikationskrav, vi opstiller. Visse funktioner eller funktionaliteter på Hjemmesiden kan midlertidigt være ændret eller utilgængelige under en Kampagne.
Tredjeparters hjemmesider og indhold. Visse funktioner på vores Hjemmeside bruger værktøjer og tjenester, der leveres af tredjeparter og reguleres af deres vilkår og betingelser. Vi vil give dig et link til den pågældende tredjeparts vilkår og betingelser, så du kan gennemlæse og acceptere deres aftale, inden du bruger disse funktioner.
Sådan præsenterer vi oplysninger. For at give vores Brugere den bedste oplevelse kan vi omorganisere Kataloget, reklamepladser eller andre oplysninger på Hjemmesiden. Disse ændringer vil ikke påvirke Indhold, som du leverer, eller vores forpligtelser i henhold til disse Vilkår. Du kan læse mere om, hvordan information om annoncer kan hentes, her.
5 Brug af oplysninger, som du deler med os
Sådan bruger vi dine personoplysninger. Vi behandler dine personoplysninger for at opfylde vores forpligtelser og rettigheder i henhold til disse Vilkår og levere vores Tjenester til dig. Læs vores Fortrolighedspolitik for at få mere information om, hvordan vi indsamler, opbevarer, bruger og beskytter dine personoplysninger. Vi gør vores yderste for at beskytte dine personoplysninger, men selv de strengeste sikkerhedsforanstaltninger kan ikke altid beskytte mod cyberangreb og garantere, at uautoriserede tredjeparter ikke vil finde en måde, hvorpå de kan tilgå eller påvirke dine personoplysninger. Du skal derfor overveje hvilke personoplysninger eller andre oplysninger, du giver os, da det er på egen risiko.
Sådan kan vi bruge dit Indhold. Dit Indhold omfatter alt indhold (herunder, men ikke begrænset til opslag, billeder, videoer, beskrivelser), som du uploader, indsender eller leverer, når du bruger vores Tjenester.
Hvis du uploader dit Indhold, giver du os og Vinteds tilknyttede selskaber en verdensomspændende, ikke-eksklusiv, royaltyfri (dvs. uden betaling fra os til dig), evig (eller så længe de relevante rettigheder består), overdragelig, underlicensierbar licens til at bruge dit Indhold. Denne licens giver os ret til: (i) at bruge, reproducere, behandle, analysere, oversætte, kopiere, vise, ændre og skabe afledte værker af Indholdet; (ii) at tilpasse Indholdet til forskellige formål, herunder operationelle, kommercielle, markedsførings- og kampagneformål samt til at udvikle og forbedre kunstig intelligens (AI) og maskinlæringsmodeller, algoritmer til forbedring af vores Tjenester og produkter; (iii) vise Indhold på forskellige digitale platforme og medier (kendte eller ukendte), f.eks. i bannere og artikler, på andre websites og på sociale netværk såsom Facebook, TikTok og Instagram.
Fravælg markedsføringsbrug – du kan til enhver tid vælge at stoppe med at vise dit Indhold i markedsføringskampagner ved at justere dette i dine kontoindstillinger.
6 Hvad du må og ikke må gøre
Du skal. Vi ønsker at levere vores Tjenester i et sikkert og pålideligt miljø for alle Brugere, der browser på Hjemmesiden, men en Brugers handlinger og adfærd kan påvirke dette mål negativt. For at vi kan skabe et sikkert miljø accepterer du at gøre følgende, når du bruger vores Hjemmeside og Tjenester:
- Overholde disse Vilkår og gældende lovgivning,
- give os sande, nøjagtige og opdaterede oplysninger om dig selv og straks opdatere din Konto, hvis dine oplysninger ændrer sig (såsom din hjemmeadresse),
- hemmeligholde dine loginoplysninger og adgangskode til din Konto og informere os, hvis du mener, at nogen ulovligt kan have overtaget din Konto,
- kun dele oplysninger fra Hjemmesiden med tredjeparter, herunder på sociale medier, hvis det tillades af Hjemmesidens "Del"-knap og
- forbliver ansvarlig for og har alle rettigheder til dit Indhold.
Du må ikke. Når du opretter en Konto eller bruger Hjemmesiden eller Tjenesterne, accepterer du, at du ikke vil:
- Gøre noget, der er ulovligt, uetisk, i strid med den offentlige sikkerhed, eller som krænker vores eller en andens rettigheder (f.eks. deres privatliv, fortrolige oplysninger eller intellektuel ejendom),
- bruge nogen form for eksterne softwareværktøjer (herunder bl.a. bots, scraping-programmer, crawling-programmer, spiders), når du registrerer dig på Hjemmesiden og/eller når du bruger Hjemmesiden og/eller Tjenesterne (herunder bl.a. til at promovere Artikler, tilføje Artikler til favorit), medmindre sådan brug er autoriseret, tilbudt eller på anden måde tilladt af os,
- bruge noget eksternt softwareværktøj, der kunne forstyrre den normale drift af Hjemmesiden eller Tjenesterne eller inficere eller beskadige en anden Brugers computer,
- tilpasse, kopiere, redigere, distribuere eller kommercialisere noget indhold på Hjemmesiden uden vores forudgående skriftlige samtykke,
- foretage data-mining, screen scraping, crawling, adskillelse, dekompilering eller reverse engineering af nogen del af Hjemmesiden,
- offentliggøre Indhold, der lovpriser, promoverer, tilskynder eller ansporer til terrorisme, racisme, revisionisme, xenofobi, homofobi, kønsdiskrimination, hadtale, diskrimination, menneskehandel, organiseret kriminalitet, ulovlige organisationer, selvskade, selvmord, tortur, dyremishandling, retfærdiggørelse af krigsforbrydelser, seksuel udnyttelse af børn og/eller voksne, kulter eller andet ulovligt Indhold,
- slette og slå den samme Artikel op flere gange eller flere Artikler sammen,
- indsamle, gemme eller videregive oplysninger, som du har indhentet ulovligt, og som vedrører andre Brugere, deres Indhold eller deres handlinger på Hjemmesiden, eller eventuelle oplysninger, der står på vores Hjemmeside, hvis de kan påvirke andre Brugeres rettigheder,
- promovere andre hjemmesider eller virksomheder via reklamer på vores Hjemmeside.
Du kan læse mere om vores Fællesskabs-standarder her.
7 Vores rettigheder med hensyn til håndtering af bekymringer
Korrigerende handlinger. Hvis vi finder ud af, at du gør noget, der er i modstrid med de regler, der er beskrevet i disse Vilkår, eller åbenlyst ulovligt, kan vi gøre brug af en hvilken som helst af de korrigerende handlinger anført nedenfor:
- Sende dig en advarselsmeddelelse om, at du skal følge disse Vilkår,
- fjerne eller automatisk korrigere dine Artikler i Kataloget,
- degradere, skjule eller fjerne dit Indhold fra Hjemmesiden,
- skjule private meddelelser, du har sendt, så modtageren ikke kan se dem,
- begrænse din Konto ved at blokere din adgang til visse funktioner (f.eks. sende private meddelelser eller begrænse synligheden af dine Artikler for andre Brugere), eller
- underrette lokale myndigheder om din aktivitet, hvis der er en trussel mod en persons liv eller sikkerhed.
Du kan tjekke her for at finde mere information om at skjule eller fjerne opslag.
Blokering af din konto. Vi kan blokere din Konto midlertidigt eller definitivt, hvis:
- Vi foretog en af ovenstående korrigerende handlinger, og du fortsætter med at overtræde disse Vilkår gentagne gange,
- du begår en alvorlig overtrædelse af disse Vilkår, hvilket betyder, at:
-
- Du giver os forkerte, falske eller vildledende oplysninger om din Konto eller undlader at holde dine oplysninger opdateret,
- du ikke samarbejder med os, når vi forsøger at verificere oplysninger, som du giver på din Konto,
- du misbruger Hjemmesidens funktion, eller
-
- et af nedenstående scenarier: Mistanke rejst af en af Vinteds saldoudbydere eller Betalingsbehandlere, Problemer med Transaktioner, Sikkerhedsmæssige og juridiske bekymringer, Mindreårige eller Sikkerhedsmæssige trusler.
Når vi siger, at vi vil “blokere” din Konto, betyder det, at:
- Du vil kun kunne bruge Hjemmesiden til at kontakte vores kundesupportteam (Kundesupport),
- dine Artikler vil blive fjernet fra Hjemmesiden og Kataloget,
- vi vil ikke give dig pengene tilbage fra nogen Sælgertjenester, som du købte af os og måske stadig bruger,
- du kan gennemføre eventuelle udestående Transaktioner og Udbetalinger, men hvis din Konto er blokeret på grund af bekymringer omkring sikkerhed eller svindel rejst af en Vinted-saldoudbyder, fordi din Konto er blevet kompromitteret, eller fordi det objektivt er nødvendigt at beskytte de legitime interesser og rettigheder for alle, der er involveret i en Transaktion, kan følgende konsekvenser blive aktuelle:
-
- Dine udestående Transaktioner kan blive annulleret, og alle gebyrer betalt af Køberne vil blive refunderet til Køberne og/eller
- din evne til at foretage en Udbetaling kan blive begrænset,
-
- Vi kan afvise dit krav om kompensation (hvis årsagen til blokeringen er din svigagtige eller på anden måde ulovlige aktivitet og/eller misbrug af vores kompensationspolitik),
- vi kan forhindre dig i at oprette en ny Konto på Hjemmesiden.
Du kan tjekke her for at finde mere information om blokering.
Brug af automatiske metoder og opfølgning på meddelelse fra myndighederne. Vi kan undertiden bruge automatiseret software eller algoritmer til at opdage og foretage de korrigerende handlinger, der er anført ovenfor, eller blokere din Konto, og vi kan også gribe til handling efter at være blevet informeret af de kompetente Myndigheder.
Korrigerende handlinger eller blokering vil være forholdsmæssige. For klarheds skyld vil alle de handlinger, der er beskrevet ovenfor, blive tilpasset din overtrædelse og vil tage dine interesser i betragtning.
Anførelse af grunde. Hvis vi udfører en af ovenstående korrigerende handlinger eller blokerer din Konto, vil vi informere dig om følgende:
- Vores grund til at gøre det,
- den begrænsning, vi pålægger dit Indhold eller din Konto,
- de fakta og det juridiske grundlag, hvorpå vi har baseret vores beslutning,
- oplysninger om brug af automatiserede metoder til at træffe vores beslutning og
- oplysning om hvilke muligheder, du har (beskrevet nærmere i afsnittet ‘Din mulighed for regres’) nedenfor.
Vi vil dog ikke give dig denne oplysning, hvis dette vil være i strid med lovgivningen eller påbud fra en juridisk myndighed, forstyrre en undersøgelse af svindel eller muliggøre fortsættelse af svindel eller blive anset for en væsentlig overtrædelse af disse Vilkår eller en Vinted-saldoudbyders vilkår og betingelser.
Udførelse af korrigerende handling eller blokering uden forudgående varsel. Vi kan udføre korrigerende handlinger eller blokere din Konto uden rimeligt forudgående varsel til dig, hvis et af nedenstående scenarier opstår. Vi giver dig kun en begrundelse, når vi tager affære:
- Mistanke rejst af en af Vinteds saldoudbydere eller Betalingsbehandlere: En af Vinteds saldoudbydere eller Betalingsbehandlere rapporterer en mistanke til os om, at du har overtrådt lovgivningen eller deres vilkår og betingelser eller misbrugt Hjemmesiden i forbindelse med brug af deres betalings- og/eller saldotjenester (herunder ulovligt salg på Hjemmesiden, hvidvaskning af penge, terrorfinansiering, svindel, identitetstyveri eller brug af falske dokumenter).
- Problemer med Transaktioner: Du starter en tvistbilæggelsesprocedure vedrørende en Transaktion via en Betalingsbehandler, og der er objektive og legitime grunde til at tro, at du i denne sammenhæng har brudt loven, overtrådt disse Vilkår eller misbrugt Hjemmesiden.
- Sikkerhedsmæssige og juridiske bekymringer: dit Indhold eller brug af Tjenesterne er i strid med lovgivningen, regulativerne eller reglerne for offentlig sikkerhed eller vil sandsynligvis have alvorlige konsekvenser for vores, andre Brugeres, Pro-sælgeres eller tredjeparters helbred, sikkerhed eller legitime økonomiske interesser. Dette kan være:
-
- Upload af Indhold, der retfærdiggør forbrydelser mod menneskeheden, ansporer til racehad eller -vold, vedrører børneporno eller anden seksuel chikane eller i alvorlig grad truer andre Brugere,
- identitetstyveri eller anden type svindel,
- brug af eksterne softwareværktøjer, når du registrerer dig på Hjemmesiden og/eller bruger Hjemmesiden og/eller Tjenesterne i strid med disse Vilkår eller
- misbrug af Hjemmesiden på en måde, der bringer andre Brugeres eller Hjemmesidens sikkerhed i fare (f.eks. login fra mistænkelige IP-adresser, svindel eller spamming af andre Brugere). Vi vil foretage en undersøgelse for svindel og en grundig undersøgelse af eventuelle påstande, du fremsætter.
-
- Mindreårige: Hvis du selv har oprettet en Konto og er mindreårig.
- Lovgivningen forbyder os det: Hvis vi underretter dig på forhånd, vil det være en overtrædelse af en lov, et regulativ eller et påbud fra en retshåndhævende myndighed, eller det kunne bringe os eller Vinteds tilknyttede virksomheder i fare.
- Sikkerhedstrusler: Der er en trussel mod sikkerheden eller den problemfrie drift af vores IT-system.
- Gentagne eller alvorlige overtrædelser: Du begår en alvorlig eller gentagen overtrædelse af disse Vilkår.
Dine muligheder for regres. Du kan gøre indsigelse mod vores beslutning om at foretage en korrigerende handling ved at:
- indsende en indsigelse via vores system. For at gøre det skal du klikke på det link i anførelsen af grunde, som vi har sendt dig (hvis vi har blokeret din Konto eller har foretaget en af ovenstående korrigerende handlinger), eller anden meddelelse, som vi har sendt til dig (hvis du har underrettet os om Indhold eller en Konto, der ikke opfylder kravene). Vi vil gennemgå din indsigelse hurtigst muligt med hjælp fra kvalificerede medarbejdere,
- indsende en anmodning til et af de certificerede udenretlige tvistbilæggelsesorganer, eller
- anlægge en retssag ved de nationale domstole i henhold til gældende lov.
8 Sådan opretter du en Vinted-saldo
Om Vinted-saldoer. Du kan oprette en Vinted-saldo, som er en elektronisk saldo, der er tilgængelig på Hjemmesiden. Du kan bruge din Vinted-saldo til at:
- Modtage og gemme penge for en Artikel, du har solgt,
- købe en Artikel fra en anden Bruger ved hjælp af penge fra Vinted-saldoen,
- overføre penge fra din Vinted-saldo til din personlige bankkonto (en Udbetaling), eller
- købe valgfri Tjenester, der er tilgængelige for Købere og Sælgere.
Hvem har brug for sådan en? Enhver Bruger kan oprette en Vinted-saldo ved hjælp af nedenstående trin. Hvis du er Sælger, skal du oprette en Vinted-saldo inden for 5 kalenderdage efter gennemførelse af dit første salg.
Sådan leveres de. Vinted-saldoer er en betalingstjeneste, der kan leveres af en af vores regulerede tredjeparts betalingstjenesteudbydere (en Vinted-saldoudbyder), som omfatter:
- MANGOPAY SA, et godkendt elektronisk pengeinstitut i Luxembourg, som er reguleret af Commission de Surveillance du Secteur Financier i Luxembourg,
- MANGOPAY U.K. Limited, et godkendt elektronisk pengeinstitut i Storbritannien. Vi vil underrette dig på forhånd om eventuelle ændringer i det MANGOPAY-koncernselskab, der fungerer som Vinted’s betalingstjenesteudbyder i Storbritannien, eller
- ADYEN N.V., en licenseret bank i Holland, som er reguleret af den hollandske centralbank (De Nederlandsche Bank),
- Vinted Pay UAB, et licenseret elektronisk pengeinstitut i Litauen, som er reguleret af Bank of Lithuania.
Hvis vi er nødt til at ændre Vinted-saldoudbyderen i dit land, f.eks. på grund af ophør af en aftale med en af de ovennævnte betalingstjenesteudbydere, (i) inden for Vinted-gruppen, vil vi informere dig på forhånd og fortælle dig, hvilken Vinted-saldoudbyder, der vil levere tjenester til dig; (ii) i andre tilfælde vil vi informere dig på forhånd og anmode dig om at acceptere vilkårene og betingelserne for din nye betalingsudbyder. Når du er blevet underrettet om denne ændring, skal du følge overførselsprocessen til den nye udbyder (inden den frist, vi giver dig). Hvis du ikke gør det, kan du muligvis ikke bruge Websitet eller Tjenesterne, hvilket kan påvirke visse funktioner såsom udbetalinger, generering og download af fragtmærkater eller upload af nye artikler. Her er oplysningerne om hvilken udbyder, der leverer betalingstjenester i hvilke Vinted-lande.
Sådan åbner du en Vinted-saldo. For at anmode om åbning af en Vinted-saldo skal du blot gå ind på din Konto og
- gå til “Profil”, vælge “Saldo” og derefter trykke på “Aktivér saldo”,
- hvis du ikke åbner en saldo tidligere, vil du blive bedt om at gøre det inden for 5 kalenderdage efter gennemførelse af dit første salg. Ellers vil du ikke kunne sende den solgte artikel, og Transaktionen vil blive annulleret.
- oplyse os om dit fulde navn og adresse. Afhængigt af Vinted-saldoudbyderen kan du også blive bedt om at oplyse følgende: Enten din fødselsdato eller personnummer, adresse, nationalitet og/eller telefonnummer (se her for mere information), og
- acceptere Vinted-saldoudbyderens vilkår og betingelser samt dennes fortrolighedspolitik (vi vil sende dig et link til disse i formularen for åbning af saldo).
KYC-tjek. Vinteds saldoudbydere kræver, at man gennemfører “Know Your Customer”-proceduren (KYC-tjek). KYC er en procedure, der er baseret på regulativerne om bekæmpelse af hvidvaskning af penge samt finansiering af terrorisme, og som kræver, at Vinteds saldoudbydere bekræfter din identitet og egnethed til brug af en Vinted-saldo (se her for mere information). Det første tjek udføres i forbindelse med åbningen af en Vinted-saldo som beskrevet ovenfor i afsnittet “Sådan åbner du en Vinted-saldo”. Vinteds saldoudbydere kan kræve, at der udføres yderligere KYC-tjek, og afhængigt af deres interne procedurer og gældende lovgivning kan du blive bedt om at præsentere en kopi af dit pas, ID-kort, kørekort, kontoudtog og/eller bopælsbevis i følgende tilfælde:
- Du har nået en grænse for den totale værdi af Transaktioner, du har foretaget, eller det totale beløb for Udbetalinger, du har foretaget via din Vinted-saldo – disse grænser afhænger af hvilken af Vinteds saldoudbydere, der leverer tjenester til dig (se her for mere information),
- hvis Vinteds saldoudbyder på noget tidspunkt efter du har åbnet en Vinted-saldo mistænker, at din Vinted-saldo er forbundet med svigagtig, mistænkelig eller ulovlig aktivitet.
Hvis du ikke består et KYC-tjek. Hvis du ikke består et KYC-tjek eller ikke gennemfører et i forbindelse med din første anmodning om åbning af en Vinted-saldo, vil du ikke kunne åbne en Vinted-saldo. Hvis dette sker på et vilkårligt tidspunkt i løbet af din brug af en Vinted-saldo, vil din Vinted-saldo blive suspenderet, og du vil måske ikke kunne foretage køb med penge fra Vinted-saldoen eller foretage en Udbetaling (du kan finde mere information om Udbetalinger længere nede). Disse begrænsninger af din saldo kan også blive anvendt af Vinteds saldoudbyder i tilfælde, hvor denne mistænker, at du er involveret i svigagtig, mistænkelig eller ulovlig aktivitet.
Sådan foretager du en Udbetaling. Du kan anmode en Vinted-saldoudbyder om at foretage en Udbetaling ved at gå til “Indstillinger” i din Konto og tilføje dit bankkontonummer, fulde navn og faktureringsadresse. Hvis du befinder dig:
- I eurozonen kan du kun foretage en Udbetaling i euro til en personlig bankkonto oprettet inden for EU eller det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde. Udbetalinger uden for disse områder eller i andre valutaer er ikke tilladt, eller
- Uden for eurozonen kan du kun foretage Udbetalinger i din lokale valuta og inden for dit hjemland. Udbetalinger i en anden valuta eller uden for dit hjemland er ikke tilladt.
9 Sådan foretages betalinger
Sådan foretages der betalinger på vores Hjemmeside. Vi bestræber os på at gøre betaling for Artikler eller køb af vores Tjenester så nemt som muligt. Du kan foretage en betaling ved hjælp af:
- din Vinted-saldo - hvis du har penge i Vinted-saldoen, vil de automatisk blive brugt som den primære betalingsmetode, og hvis du ikke har nok penge til at gennemføre dit køb, kan du betale resten ved hjælp af en anden betalingsmetode,
- dit kredit- eller hævekort, eller
- en anden betalingsmetode, som vi måtte indføre på vores Hjemmeside.
Behandling af din betaling. Vi anvender autoriserede tredjeparts betalingstjenesteudbydere (Betalingsbehandlere) til:
- at behandle online-betalinger til køb af Artikler eller valgfri Tjenester på vores Hjemmeside
- at behandle Udbetalinger fra din Vinted-saldo, eller
- i visse tilfælde også til at levere Vinted-saldotjenester (fungere som Vinteds saldoudbyder).
Vi kontraherer også med tredjepartsudbydere om lagring af dine betalingsmetodeoplysninger. Vi vil hjælpe dig, så du kan bruge din Vinted-saldo og vores Betalingsbehandlere, men vi håndterer ikke selv dine betalinger.
Sikker opbevaring af penge. Hvis du køber en Artikel, overføres alle de penge, du betaler, til en separat Deponeringskonto, der administreres sikkert af en af Vinteds saldoudbydere, indtil Transaktionen er gennemført. Herefter frigives prisen for Artiklen og eventuelle fragtomkostninger, som du har betalt ud over gebyrer for Forudbetalt fragt, til Sælgerens Vinted-saldo. Derefter frigives det betalte Køberbeskyttelsesgebyr til os.
Sikkerhed. Sørg for, at dine betalingsoplysninger er nøjagtige, så betalinger foretaget på vores Hjemmeside er sikre. Ellers kan din betaling blive annulleret, eller du skal bevise, at en betalingsmetode er din, eller at du godkendte en betaling, hvis de automatiske softwaresystemer mener, at den var stjålet.
Valutaomregning. Vi har også en tjeneste til Valutaomregning, der leveres af vores Betalingsbehandlere eller Vinteds saldoudbydere og gør det muligt for en Køber at betale for en Artikel i dennes lokale valuta, når den sælges i en anden valuta. Denne tjeneste tilbydes i bestemte lande som anført her. Hvis Valutaomregning er tilgængelig i det land, hvor du er registreret, pålægger Betalingsbehandleren eller Vinteds saldoudbyder et gebyr på enten 1,2 % eller 3 % af prisen for Artiklen, afhængigt af de anvendte valutaer.
10 Afsendelse af meddelelser og afgivelse af anmeldelser
Private meddelelser. Du kan sende en privat meddelelse til andre Brugere for at udveksle oplysninger om en Artikel. Du må ikke sende en privat meddelelse til en anden Bruger af nogen anden grund, især:
- Reklamer,
- malware,
- uopfordrede meddelelser eller massemeddelelser, der sendes til 5 eller flere brugere, og
- Meddelelser, der er eller kunne anses for at være ulovlige, uanstændige, skadelige, uetiske, truende over for den offentlige sikkerhed, upassende eller på nogen måde uforenelige med Vinteds og vores Brugeres interesser.
Sådan laver du en anmeldelse. Når en Transaktion er fuldført, kan du vælge at skrive og offentliggøre en anmeldelse af Transaktionen og andre Brugere på vores Hjemmeside. Alle anmeldelser, som du offentliggør, skal være retfærdige og ærlige. Du skal også være klar over, at vi ikke på nogen måde betaler dig for at give en anmeldelse, og vi gennemser eller bekræfter ikke anmeldelser, inden de offentliggøres på vores Hjemmeside.
11 Afslutning af vores forretningsforhold
Du kan afslutte vores forretningsforhold. Du kan til enhver tid gebyrfrit afslutte dit forretningsforhold med Vinted og stoppe din brug af vores Tjenester ved at slette din Konto eller sende os en e-mail på disse adresser.
Eller vi kan. Vi kan også til enhver tid og af enhver årsag afslutte disse Vilkår ved at give dig 30 dages forudgående skriftligt varsel.
Hvad der så sker. Disse Vilkår vil være gældende, indtil eventuelle udestående Transaktioner og Udbetalinger er fuldført.
ER DU KLAR TIL AT TJENE NOGLE PENGE?
12 Salg af en Artikel på Vinted
Hvad kan du sælge? Du skal have ret til at overføre ejerskabet af en Artikel til en Køber. Den Artikel, som du ønsker at sælge, skal også:
- overholde Katalogreglerne,
- overholde begrænsninger og krav fra Betalingsbehandlere vedrørende forbudte artikler, hvis relevant. Se her om sådanne krav er gældende i dit land, og
- må ikke være noget, du oprindeligt købte som storkøb eller som et drop-ship-produkt (dvs. du har ikke Artiklen fysisk) med en lav videresalgsværdi.
Upload en Artikel til salg. For at slå en Artikel op til salg på Hjemmesiden skal du tage og uploade et foto og indsætte en beskrivelse (ingen af delene må tages fra internettet) af Artiklen, der nøjagtigt afspejler dens kvalitet og udseende (herunder eventuelle fejl og ændringer). Se her for eksempler på oplysninger, du kan blive bedt om at afgive. Når din Artikel er slået op i Kataloget og offentliggjort på Hjemmesiden, betyder det, at du officielt fremsætter et tilbud om salg, der kan accepteres af en Køber.
Købers valg. Hvis en Køber foreslår en ny pris for en Artikel som et modbud, anses Artiklen ikke for solgt, hvis du accepterer modbuddet. En Køber kan altid vælge ikke at købe din Artikel efter, at du har accepteret modbuddet. Din Artikel er solgt, når en Køber køber den ved at klikke på købsknappen, og betalingen er accepteret.
Tilbagetrækning af dit opslag. Du kan til enhver tid trække et opslag tilbage, inden en Køber køber Artiklen.
Information om hvordan vi bedømmer og anbefaler. Vi bruger automatiseringsværktøjer til at forstå, bedømme og anbefale relevante information for Brugere, der browser på vores Hjemmeside. Du kan finde mere information om, hvordan vi bruger automatisering til at anbefale visse informationer på “Vinted-feed” i vores Hjælpecenter.
ER DU KLAR TIL AT SHOPPE?
13 Køb af en Artikel
Sådan køber du en Artikel. For at købe en Artikel i Kataloget skal du:
- Klikke på købsknappen,
- vælge en betalingsmetode og leveringsmulighed, og
- vælge betalingsknappen på kassesiden.
Så meget skal du betale. For hver Transaktion skal du betale følgende gebyrer, som vil blive indsat på en Deponeringskonto:
- Prisen for Artiklen,
- Fragtgebyr,
- Gebyr for køberbeskyttelse (klik her for at se, hvordan vi beregner det), og, hvis relevant,
- gebyrer for valgfri tjenester.
Hvad sker der herefter? Vi modtager opdateringer fra fragtvirksomheden og vil underrette dig, når Artiklen burde være blevet leveret (eller hvis Artiklen synes at være bortkommet). Læs mere om processen i kapitlet nedenfor.
Hvis du køber en Artikel uden for vores Hjemmeside. Hvis du køber en Artikel offline eller uden for vores Hjemmeside, er vi ikke ansvarlige for den pågældende transaktion. Dette køb foretages på egen risiko og vil ikke være omfattet af nogen beskyttelse, som vi tilbyder for Transaktioner foretaget på vores Hjemmeside.
14 Køberbeskyttelse
Formålet med Køberbeskyttelse. Køberbeskyttelse omfatter en refunderingspolitik, hvis en Artikel bortkommer, beskadiges eller er meget anderledes end beskrevet. Kundesupport vil hjælpe dig under denne proces og følge vores Refunderingspolitik. Din betaling vil blive sat ind på en Deponeringskonto, indtil Transaktionen er markeret som fuldført. Det bemærkes, at Køberbeskyttelse ikke er en forsikring eller en juridisk beskyttelsestjeneste og er et tillæg til alle andre juridiske rettigheder eller garantier, som du måtte have. Køberbeskyttelse anvendes obligatorisk for et gebyr og for hvert køb, der foretages med købsknappen.
Refunderingspolitik. Du kan få pengene tilbage for en Artikel, hvis den:
- Bekræftes bortkommet eller beskadiget under transport,
- er meget anderledes end beskrevet, hvilket betyder, at der er en betydelig forskel mellem den Artikel, som du modtog, og dens beskrivelse eller foto i Kataloget, f.eks. forskellig størrelse, farve eller alvorlig skade (pletter, lugt eller huller), eller Artiklen manglede i et bundle (meget anderledes end beskrevet), eller
- er en forfalskning, der er meget anderledes end beskrevet.
Hvis der er problemer med Artiklen. Du skal, i henhold til vores Køberbeskyttelsespolitik, anmelde problemet til os ved at klikke på knappen “Jeg har et problem” i skærmbilledet med dine private meddelelser inden for 2 kalenderdage efter vores meddelelse om, at Artiklen er blevet leveret eller synes at være bortkommet (Refunderingsanmodningsperioden). Dette vil suspendere Transaktionen, og alle pengene for den vil forblive på Deponeringskontoen, indtil problemet er løst. Hvis du ikke anmelder et problem til os inden for Refunderingsanmodningsperioden, vil Transaktionen automatisk blive markeret som fuldført.
Håndtering af en Artikel der er meget anderledes end beskrevet (bortset fra forfalskede artikler der er meget anderledes end beskrevet). Vi foreslår, at du først taler med Sælger om det problem, du oplever, så du og Sælger sammen kan aftale en løsning, som I begge er tilfredse med. Hvis I imidlertid ikke kan finde en løsning, kan du eskalere problemet til os. Hvis du anfører, at en Artikel er meget anderledes end beskrevet inden for Refunderingsanmodningsperioden, vil vi informere Sælger om dette. Sælger kan enten:
- ikke kræve, at du returnerer Artiklen til vedkommende og give dig pengene tilbage, eller
- kræve, at du returnerer Artiklen til vedkommende inden for 5 hverdage (medmindre andet er meddelt eller aftalt) for at få pengene tilbage. Du er ansvarlig for omkostninger ved returfragt, medmindre andet er aftalt med Sælger, og vi vil informere Sælger, når denne burde have modtaget Artiklen, eller hvis den synes at være bortkommet. Fra det tidspunkt, hvor vi informerer Sælger, har Sælger 2 dage til at bekræfte, at denne har modtaget Artiklen, og at alt er OK (hvorefter du vil modtage pengene retur), eller rapportere et problem (i så fald vil dine penge stadig blive opbevaret på Deponeringskontoen, indtil problemet er løst). Hvis køberen har købt Artikler som en del af et bundle, kan vedkommende kun returnere de Artikler, der er meget anderledes end beskrevet, fra det bundle.
Hvis Sælger ikke foretager en af ovenstående handlinger inden for 14 dage efter, at du har anmeldt problemet, eller hvis du eller Sælger anmelder et problem til os på noget tidspunkt i denne proces, vil Kundesupport træffe den endelige beslutning om, hvorvidt en Artikel er meget anderledes end beskrevet.
Håndtering af en forfalsket artikel der er meget anderledes end beskrevet. Hvis du anfører, at en Artikel er en forfalskning, der er meget anderledes end beskrevet, inden for Refunderingsanmodningsperioden, vil vi undersøge problemet og kontakte dig og Sælger for at få information fra begge sider og dermed kunne træffe en objektiv beslutning.
- Hvis der ikke er tvivl om Artiklens ægthed, gennemfører vi Transaktionen, og pengene frigives fra Betalingsudbyderen til Sælgeren minus Køberbeskyttelsesgebyret, som frigives til os.
- Hvis der ikke er nok information til, at vi kan bestemme, om Artiklen er en forfalskning, der er meget anderledes end beskrevet, vil vi bedømme sagen som ubestemmelig og annullere Transaktionen, give dig pengene tilbage som beskrevet i nedenstående skema og kræve, at du returnerer Artiklen til Sælger og betaler omkostningerne ved returfragt (medmindre andet er aftalt med Sælger).
- Hvis der er stærke beviser for, at Artiklen er en forfalskning, der er meget anderledes end beskrevet, vil vi underrette Sælger. Sælger vil så have 24 timer til at fremlægge bevis for, at Artiklen er ægte. Hvis Sælger ikke kan eller ikke gør dette, vil vi annullere Transaktionen, og det vil ikke være nødvendigt at returnere Artiklen til Sælger for at få pengene tilbage som beskrevet i tabellen nedenfor.
Hvis et problem eskaleres til os: Vil vi gennemgå sagen og muligvis bede dig og Sælger om at give os oplysninger og beviser til brug for en objektiv beslutning om, hvorvidt din sag er kvalificeret til refundering i henhold til vores Refunderingspolitik. Du og Sælger accepterer af respektere den endelige beslutning.
Grunde til at du ikke vil få pengene tilbage. Du kan ikke få pengene tilbage, hvis du:
- Anmelder et problem om, at en Artikel er meget anderledes end beskrevet, men det besluttes, at det ikke er tilfældet,
- allerede har bekræftet, at alt var ok med Artiklen, da du modtog den,
- ikke anmeldte problemet til os inden for Refunderingsanmodningsperioden,
- ikke har fremlagt bevis for over Kundesupport for, at en Artikel var beskadiget eller meget anderledes end beskrevet inden for den frist, som du er blevet meddelt,
- på nogen måde har brugt, vasket eller ændret Artiklen, før du returnerede den, eller
- er ved at blive undersøgt, fordi du mistænkes for at misbruge Køberbeskyttelsen eller bruge den forkert ved at kræve pengene tilbage.
Hvilken type refundering kan du få. Du kan få refundering for visse gebyrer, der er betalt som beskrevet i nedenstående tabel.
Hvad du returnerer |
Type af gebyr |
Refundering |
En enkelt Artikel (ikke en del af et bundle) |
Gebyr for køberbeskyttelse |
Fuld refundering |
Prisen for Artiklen |
Fuld refundering |
|
Gebyr for Forudbetalt fragt |
Fuld refundering |
|
Omkostninger ved returfragt |
|
|
Individuelle artikler, der var meget anderledes end beskrevet, og som ikke var en del af et bundle (men du returnerer ikke hele bundlet) |
Gebyr for køberbeskyttelse |
Gebyret for køberbeskyttelse vil blive beregnet igen ud fra den/de Artikel/Artikler, som du beholder fra bundlet, og du vil få en refundering for forskellen mellem det gebyr for køberbeskyttelse, som du indledningsvist betalte, og det omberegnede gebyr. Du kan se flere oplysninger om dette her. |
Prisen for Artiklen |
Fuld refundering |
|
Gebyr for Forudbetalt fragt |
Fuld refundering |
|
Omkostninger ved returfragt |
|
|
Hele bundlet af Artikler* *Forfalskede artikler, der er meget anderledes end beskrevet, skal ikke returneres. For at få en refundering skal du kun returnere de Artikler i bundlet, der skønnes at være ægte |
Gebyr for køberbeskyttelse |
Fuld refundering |
Prisen for Artiklen |
Fuld refundering |
|
Gebyr for Forudbetalt fragt |
Fuld refundering |
|
Omkostninger ved returfragt |
|
|
Valgfrie tjenester |
Gebyr for artikelbekræftelse |
Fuld refundering |
Gebyr for elektronikbekræftelse |
Fuld refundering |
HVAD TILBYDER VI ELLERS?
15 Valgfri tjenester for Sælgere
Sælgertjenester. Sælgere kan vælge at købe andre valgfri tjenester beskrevet i Hjælpecenter for ekstra gebyrer (Sælgertjenester). Tag et kig på ovenstående afsnit “Sådan foretages betalinger” for mere information om, hvordan du kan købe Sælgertjenester. Hver Sælgertjeneste er en automatisk engangstjeneste, som ikke kan overføres fra en Artikel til en anden eller mellem Brugere. Vi informerer dig om, hvor meget en bestemt Sælgertjeneste koster, og hvor længe du kan bruge den, inden du køber den. Vi sender dig også en bekræftelse på dit køb til din e-mailadresse.
16 Valgfrie bekræftelsestjenester for Købere
Tjenester til bekræftelse. Vi tilbyder følgende betalte, valgfrie Bekræftelsestjenester til købere i visse lande, hvor de er tilgængelige:
- Artikelbekræftelse: For kvalificerede Artikler (undtagen elektronik) vil vi gøre alle kommercielt rimelige bestræbelser på at bekræfte Artiklens ægthed ud fra objektive kriterier, herunder vores mærkekendskab og information, der er tilgængelig for os. Få mere information om Artikelbekræftelse, om din Artikel er kvalificeret samt om den er tilgængelig i dit land her.
- Tjeneste til elektronikbekræftelse: For specifikke artikler i kategorien elektronik tjekker vi artiklens egenskaber, tilstand, funktionalitet og ægthed ud fra objektive kriterier, herunder kendskab til mærket og information, der er tilgængelig for os. Få flere oplysninger om Elektronikbekræftelse, om din Artikel er kvalificeret samt om den er tilgængelig i dit land her.
Disse tjenester er valgfrie for Købere og tilbydes separat som et tillæg til vores Køberbeskyttelsestjeneste. Køber og Sælger vil blive informeret om forløbet af bekræftelsesprocessen via private meddelelser på Hjemmesiden.
Sådan fungerer det. Bekræftelsestjenester kan kun købes til en enkelt kvalificeret Artikel. Vi kan opdatere kriterierne for kvalificering i fremtiden. Kvalificerede Artikler vil også automatisk blive mærket med et badge i Kataloget. Hvis et opslag imidlertid ændres af Sælger efter, at det er uploadet, kan det ske, at det ikke længere er kvalificeret til Bekræftelsestjenesterne.
Hvad Købere skal vide.
- Køb og proces: Vi vil informere dig om, hvor meget den valgte Bekræftelsestjeneste koster for en Artikel, inden du betaler for det (se afsnittet “Sådan foretages betalinger” for måder, hvorpå du kan betale). Hvis du køber en Bekræftelsestjeneste, sender Sælger Artiklen til os for at bekræfte den, inden den sendes til dig. Vi sender Artiklen til dig, hvis den kan bekræftes. Ellers sender vi Artiklen tilbage til Sælger, og Transaktionen vil blive annulleret, hvis den ikke kan bekræftes. Du vil få refundering på baggrund af ovenstående tabel over refunderingstyper.
- Returnering af en Artikel, der er købt med Bekræftelsestjeneste, forudsat at du har underrettet os inden for Refunderingsanmodningsperioden og:
-
- For Artikelbekræftelse:
-
- Returnering af Artikler der er meget anderledes end beskrevet (bortset fra forfalskede Artikler): Hvis du ønsker at returnere en artikel, fordi du mener, at den er meget anderledes end beskrevet, skal Artiklen sendes tilbage til os, så den kan gennemgå en ny proces til Artikelbekræftelse.
- Returnering af forfalsket Artikel, som er meget anderledes end beskrevet: Hvis du vil returnere en Artikel, fordi den er en forfalsket Artikel, som er meget anderledes end beskrevet:
-
- For Artikelbekræftelse:
-
-
-
-
-
-
- hvis der på baggrund af den første Artikelbekræftelse, som vi foretog, før vi sendte Artiklen til dig, og eventuelle yderligere beviser ikke er nogen grund til at betvivle Artiklens ægthed, vil Transaktionen blive gennemført, og Artiklens pris vil blive frigivet til sælgeren, eller
- i alle andre tilfælde vil vi bede dig om at sende Artiklen tilbage til vores lager med henblik på ny Artikelbekræftelse. Hvis Artiklen bekræftes, sender vi den tilbage til dig, og Transaktionen vil blive gennemført. Hvis Artiklen imidlertid ikke kan bekræftes, vil Transaktionen blive annulleret, vi vil returnere Artiklen til Sælger og give dig refundering i henhold til ovenstående tabel.
-
-
-
-
-
-
- For Elektronikbekræftelse: Hvis du ønsker at returnere en Artikel, efter at du har rapporteret den til os som værende meget anderledes end beskrevet (som beskrevet i afsnittet “Køberbeskyttelse” ovenfor), skal Artiklen sendes tilbage til os for at gennemgå en returneringskontrolproces for at sikre, at det er den samme Artikel som blev købt, før den returneres til Sælgeren og Transaktionen annulleres. Hvis Artiklen ikke er den samme, vil den blive returneret til dig, og vi vil frigive pengene til Sælgeren.
-
Hvad Sælgere skal vide.
- Fravalg ikke muligt: Du kan ikke fravælge at lade en Køber købe Bekræftelsestjenester til din Artikel, hvis den er kvalificeret til det, da disse tjenester leveres af os til Køber.
- Vi kan bede om mere information: Når reklamationen eskaleres til Vinted, kan vi, hvis der er grund til at betvivle en Artikels ægthed, funktionalitet, tilstand eller andre egenskaber ved Artiklen (som er relevante for hver af Bekræftelsestjenesterne), bede dig om at give yderligere oplysninger eller beviser. Vi vil i sidste ende beslutte, om vi kan bekræfte Artiklen.
- Manglende overholdelse af Katalogregler: Hvis vi under processen for Bekræftelse opdager, at en Artikel ikke overholder Katalogreglerne, kan vi undlade at bekræfte Artiklen.
- Konsekvenser ved manglende bekræftelse: Hvis Artiklen ikke består bekræftelsesprocessen, enten i) fordi der er grund til at betvivle artiklens ægthed i forbindelse med Artikelbekræftelsen; ii) fordi egenskaberne, tilstanden og funktionaliteten ikke er de samme som beskrevet i opslaget, eller der er grund til at betvivle Artiklens ægthed i forbindelse med Elektronikbekræftelsen eller iii) fordi Artiklen generelt ikke overholder Katalogreglerne, vil Transaktionen blive annulleret. Hvis Artiklen ikke består Bekræftelsen, fordi den ikke anses for at være ægte, eller fordi den ikke overholder Katalogreglen, kan den ikke længere uploades på vores Hjemmeside. Find mere information om disse begrænsninger her.
- Bortkomne eller beskadigede Artikler: Hvis Artiklen bortkommer eller beskadiges, mens vi undersøger den, refunderer vi Køber for den beskadigede Artikel og betaler Sælger den fulde opslagspris for Artiklen. Du kan få flere oplysninger om dette her.
Vores forpligtelser i forbindelse med Bekræftelsestjenester.
- Kontrol af Artiklen: Bekræftelsestjenesterne vil blive udført med behørig professionel omhu og flid ved hjælp af passende uddannet personale. De vil ud fra objektive kriterier, herunder deres mærkekendskab og tilgængelige oplysninger, undersøge Artiklen. Varemærker støtter ikke og er ikke forbundet med Bekræftelsestjenesterne på nogen måde. Vinted tager ikke del i nogen form for ændring, reparation, udskiftning eller renovering af artiklen og dækker ikke ved opdagelse af produktions- eller sikkerhedsfejl.
- Vores ansvar: Vi påtager os ansvaret for enhver skade, der forårsages af vores tilsigtede handlinger eller alvorlige fejl. Dette omfatter situationer, hvor der opstår livstruende skade, legemsbeskadigelse eller sundhedsmæssig skade, samt obligatoriske juridiske forpligtelser. Hvis vi ikke opfylder vigtige kontraktlige forpligtelser, dvs. forpligtelser, der er væsentlige for en korrekt opfyldelse af kontrakten, og hvis opfyldelse kontraktpartneren regelmæssigt kan og må forvente, er vores ansvar begrænset til den forudsigelige skade, der er typisk for aftalen. Vinted, Vinteds tilknyttede virksomheder samt vores repræsentanter, tredjeparter involveret i opfyldelsen af tjenester og agenter vil ikke blive holdt ansvarlige ud over disse grænser.
- For Tjenesten til elektronikbekræftelse er producenten af Artiklen og Sælgeren ansvarlige for artiklens sikkerhed. Hvis den Artikel, du har købt eller solgt på Vinted, var forseglet, er Vinted ikke ansvarlig for tab af garanti for overensstemmelse eller kommerciel garanti fra producenten under Elektronikbekræftelsesprocessen.
- Fjernelse af data fra Artiklen. Vi er ikke ansvarlige for (fuldstændig) fjernelse af data, herunder fortrolige og personlige data, eller afbrydelse af personlige konti fra Artiklen. Vi påtager os intet ansvar for tabte data.
- Afsendelse af Artikler til udlandet: En gang imellem skal du måske sende din Artikel til et andet land med henblik på bekræftelse. Der kan gælde import-/eksportregler i den situation.
- Konfiskering eller destruktion: Hvis Artiklen tages fra os af juridiske myndigheder eller ejeren af de intellektuelle ejendomsrettigheder til Artiklen, vil vi ikke være i stand til at returnere den til dig (uanset om du er Køber eller Sælger af Artiklen) og vil følge den juridiske proces.
- Uventede hændelser: Hvis der sker noget, der er uden for vores kontrol (f.eks. naturkatastrofe, kamphandlinger (uanset om der er erklæret krig), oprør, eksplosioner, brand, oversvømmelser, jordskælv eller epidemier), er vi ikke ansvarlige for forsinkelser eller problemer. Vi vil forsøge at holde dig opdateret og løse problemer hurtigst muligt.
- Artikler som ikke kan leveres: Hvis du med vilje eller ved et uheld oplyser en forkert leveringsadresse (også i tilfælde af returnering af en artikel) eller ikke accepterer en levering, kan vi forsøge at foretage genlevering til samme adresse. Hvis et forsøg på genlevering ikke lykkes, vil vi informere dig om dette, og du vil få 30 dage til at oplyse en korrekt adresse eller facilitere leveringen. Hvis du ikke bekræfter, hvad du foretrækker, inden for denne frist, giver du afkald på din ret til at modtage Artiklen i henhold til disse Vilkår, og vi kan bortskaffe, sælge eller anvende Artiklen til et andet formål. Vi vil informere dig om disse juridiske konsekvenser i ovenstående meddelelse. Du vil også bære eventuelle ekstraomkostninger ved alle mislykkede leveringer. Hvis Artiklen ikke kan leveres til Sælger, bemyndiger Køber os til at træffe ovenstående foranstaltninger og udøve ovenstående rettigheder på Købers vegne i forhold til Sælger.
- Suspendering af Bekræftelsestjenester: Vi forbeholder os ret til at suspendere/afbryde tilgængeligheden af Bekræftelsestjenesterne med et rimeligt forudgående varsel. Hvis vi er nødt til at foretage omgående ændringer af hensyn til sikkerhed, juridiske eller lovgivningsmæssige krav, kan vi muligvis ikke give dig besked på forhånd, men vi giver dig besked, så snart vi er i stand til det.
17 Forsendelse
Hvad er Forudbetalt fragt? Du kan købe et forudbetalt fragtmærkat på Hjemmesiden under din Transaktion. Dette leveres af Vinted Go UAB (Vinted Go), som samarbejder med fragtfirmaer om at transportere og levere den Artikel, som du har købt (Forudbetalt levering). Du skal bruge det mærkat, som du har fået på Websitet, til at sende og/eller returnere en Artikel inden for 5 hverdage efter købet (medmindre andet er meddelt eller aftalt). Ellers vil Transaktionen automatisk blive annulleret eller gennemført (i tilfælde af returnering af en Artikel).
Så meget koster det. Gebyrer for Forudbetalt fragt varierer afhængigt af pakkestørrelse, fragtrute, fragtvirksomhed og eventuelle rabatter. Du vil kunne se, hvor meget det koster, inden du når til kassen.
Sporing af pakken og fragtfirmaer. Du kan spore status for Artiklen på Hjemmesiden. Denne er baseret på oplysninger fra fragtvirksomheden. I den udstrækning, det er tilladt ved lov, fraskriver vi og Vinted Go os ethvert ansvar, hvis fragtvirksomheden afgiver forkerte, ufuldstændige eller forældede sporingsoplysninger. Leveringstiden for Artiklen afhænger af den fragtvirksomhed, der anvendes. Du kan finde flere oplysninger her om, hvilke fragtfirmaer, der aktuelt er tilgængelige for Forudbetalt levering, men vi kan til enhver tid tilføje, suspendere eller fjerne fragtfirmaer. Fragtvirksomhederne vil stå for leveringen af Artiklen. Vi er ikke en fragtvirksomhed og/eller udbyder af posttjenester, og vi hverken håndterer, sorterer eller leverer en Artikel, der er købt på Hjemmesiden, under processen med levering af Artiklen.
Hvad du er ansvarlig for. Hvis du sender en Artikel med Forudbetalt levering, skal du overholde Vinted Go’s Emballageregler og liste over Forbudte artikler, som du kan finde her. Hvis der er bevis for, at du ikke har overhold disse, Vilkårene eller Katalogreglerne, er du muligvis ikke berettiget til refundering eller kompensation, hvis en pakke bortkommer eller beskadiges i transit.
Hvis en pakke bortkommer eller beskadiges. Hvis der opstår en tvist om bortkomst eller beskadigelse af en Artikel i transit, vil oplysninger fra Vinted Go eller fragtvirksomheden blive anset for korrekte, medmindre du kan dokumentere det modsatte over for os, inden Transaktionen gennemføres. Hvis en Artikel blev emballeret korrekt, men pakken bortkommer eller beskadiges i transit:
- Køber kan modtage en refundering for den beskadigede Artikel i henhold til vores Refunderingspolitik (omfattet af Køberbeskyttelse), og
- Sælger kan modtage kompensation for bortkomst eller beskadigelse på Vinted, og beløbet kan afhænge af, hvilket fragtfirma der blev brugt (se Hjælpecenter for mere information).
Hvis der anvendes en anden metode ud over Forudbetalt fragt til at sende en Artikel, der er købt på Hjemmesiden, er sælger ansvarlig for bortkomne eller beskadigede pakker og for at opkræve kompensation direkte fra fragtvirksomheden.
LAD OS SLUTTE HER MED NOGLE SIDSTE VIGTIGE VILKÅR
18 Det vil du se på vores Hjemmeside
Vi ejer vores Hjemmeside. Vi, Vinteds tilknyttede virksomheder og/eller vores licensgivere ejer alle intellektuelle ejendomsrettigheder til Hjemmesiden, herunder dets systemer, layout, software, varemærker og domænenavne.
Garanti for overensstemmelse. Hvis du bor i EU, har du fordel af en juridisk garanti for overensstemmelse vedrørende vores digitale tjenester. Det betyder, at vi er ansvarlige over for dig, hvis den digitale tjeneste ikke opfylder kravene på det tidspunkt, hvor den leveres til dig, og hvis du opdager dette inden for 2 år, eller hvis det bliver åbenlyst i løbet af den kontinuerlige levering af den digitale tjeneste. For at rejse et krav skal du følge den proces, der er beskrevet nedenfor i “Sådan håndteres tvister”.
Hjemmesidens tilgængelighed. Vi er ikke ansvarlige for afbrydelser i tilgængeligheden af vores Hjemmeside på grund af vedligeholdelse eller eventuelle hændelser, der ligger uden for vores rimelige kontrol. Idet der tages højde for Brugernes legitime interesser og så vidt muligt baseret på relevante faktorer (f.eks. Hjemmesidens sikkerhed), vil vi forsøge, at:
- informere dig om planlagte eller eksisterende tilgængelighedsbegrænsninger,
- planlægge nedetid uden for de travleste brugstimer, og
- begrænse nedetid på grund af regelmæssig vedligeholdelse til et rimeligt tidsrum i henhold til markedsstandarderne.
19 Hvad du og vi er ansvarlige for
Hvad du er ansvarlig for. Når du bruger vores Hjemmeside og Tjenester, er du ansvarlig for:
- Dit Indhold og alle handlinger på Hjemmesiden, der sker på din Konto,
- alle Artikler, der slås op, sælges og overføres af dig til Købere (herunder eventuelle erklæringer fra dig om Artiklerne),
- offentliggjorte anmeldelser og
- eventuelle tvister, der udspringer af dine handlinger.
Skatter. Vi er ikke ansvarlige for noget skattetilsvar eller nogen indberetningsforpligtelser, der måtte gælde for dig som følge af dine aktiviteter på Hjemmesiden.
Hosting-udbyder. Da vi leverer Hosting-tjenester til dig og andre Brugere, foretager vi ikke en generel overvågning af Indhold eller Artikler, der er uploadet på Hjemmesiden. I den udstrækning det er tilladt ved lov, hæfter vi ikke over for dig for noget tab eller nogen skade, du måtte lide i forbindelse med en Transaktion, medmindre den udtrykkeligt er omfattet af Køberbeskyttelse, vores forpligtelser i disse Vilkår eller vores juridiske forpligtelser.
20 Sådan håndteres tvister
Tvister mellem dig og os. Hvis vi ikke kan løse en uoverensstemmelse, som du rejser via vores tvistformular, eller hvis du ikke er tilfreds med resultatet, kan du søge at finde en løsning via Europa-Kommissionens online tvistbilæggelsescenter, eller kontakte de nationale forbrugerorganer for alternative tvistbilæggelsestjenester her. Hvis du har en tvist med os, kan du også fremsende et krav til domstolene der, hvor du bor (dit sædvanlige opholdssted).
Lovvalg. Disse Vilkår er reguleret af den nationale lovgivning i det land, hvor du bor (dit sædvanlige opholdssted).
21 Det sidste du skal vide
Opdateringer af disse Vilkår. Vi skal muligvis opdatere disse Vilkår i fremtiden. Afhængigt af typen af ændring vil vi informere dig i henhold til nedenstående tabel:
Hvilken ændring vil vi foretage? |
Hvornår vil vi informere dig? |
Er der noget du skal gøre? |
Små redaktionelle detaljer (f.eks. rettelse af stavefejl) |
Vi vil foretage disse opdateringer, som du kan gennemse, når du har lyst |
Niks! |
En ændring for at løse et sikkerhedsproblem eller forhindre skade eller misbrug |
30 dage i forvejen, medmindre det ikke kan lade sig gøre af sikkerhedsmæssige årsager |
Niks! |
Tilføjelse af nye tjenester eller nye funktionaliteter og forbedringer til eksisterende Tjenester (men disse vil ikke påvirke ventende Transaktioner eller påvirke din brug af Tjenesterne negativt) |
30 dage i forvejen |
Niks! |
Andre ændringer af disse Vilkår |
30 dage i forvejen |
Klik på “Accepter” for at acceptere de nye Vilkår inden for 30 dage efter modtagelse af meddelelse. hvis du ikke ønsker at acceptere de nye Vilkår, kan du stadig: lukke din Konto gebyrfrit, kontakte Kundesupport, downloade dine personlige data, fuldføre en Udbetaling |
Disse ændringer gælder ikke med tilbagevirkende kraft og vil ikke påvirke nogen Transaktioner, som du allerede har gennemført på Hjemmesiden.
Hvis du er uenig i en ændring. Hvis du er uenig i de ændringer, vi har foretaget til disse Vilkår, kan du afslutte vores forretningsforhold gebyrfrit efter gennemførelse af eventuelle udestående Transaktioner.
Overdragelse. Vi kan overdrage vores rettigheder og forpligtelser i henhold til disse Vilkår til en anden virksomhed, men vi vil informere dig 30 dage i forvejen. Hvis du er uenig, kan du afslutte disse Vilkår øjeblikkeligt ved at lukke din Konto. Du må ikke overdrage dine rettigheder og forpligtelser i henhold til disse Vilkår til en anden person.
Intet partnerskab. Disse Vilkår skaber ikke et partnerskab eller agenturforhold mellem dig og os. Ingen af os har ret til at indgå en aftale på vegne af den anden eller på nogen måde binde den anden juridisk.
Vilkårenes uafhængighed. Hvis en domstol eller relevant myndighed beslutter, at et afsnit i disse Vilkår er ulovligt, vil de resterende afsnit forblive fuldt gyldige.